Pædagogisk praksis

Vi understøtter at eleven bliver så dygtig, som eleven kan blive.

Børn og elever skal mødes i nærmeste zone for læring, samt anerkendes for deres forudsætningsniveau. Det er personalets opgave at sikre dette på individuelt niveau ved hjælp af iagttagelser, refleksioner og afprøvende handlinger. Personalet har denne opgave som et team og de anvender fælles metoder hertil. Det er i relationen udvikling sker og det er personalet, som bærer ansvaret i relationen.

Vi ønsker at alle elever oplever sig set, hørt, forstået og taget alvorligt.

På Skjernåskolen har vi fokus på, hvad den enkelte elev kan. Det er vigtigt for os at vide og beskrive, hvilke styrker og ressourcer eleven har, og det er vigtigt for os, at eleverne ved, hvad det er de kan, så vi sammen kan se, tale og arbejde med de muligheder, der er. For os er det vigtigt, at eleven får oplevelsen af at kunne lykkes, og at de ønsker og drømme som eleven har bliver taget alvorligt, og at vi sammen arbejder på at nå ønsker og drømme.

Vi støtter eleven i at mestre egen hverdag.

Elevernes hverdag på Skjernåskolen skal være afstemt og understøttet af hjælpemidler, som kan sikre den optimale egen mestring. Medbestemmelse og selvbestemmelse er vigtigt for Skjernåskolen at møde elever med og det er personalets ansvar at sikre elever får de rette rammer til egen mestring og selvkontrol.

Vi lærer eleverne udtrykke sig.

Elevers forudsætninger for at kunne udtrykke sig er forskellige, men behovet for at kunne og blive forstået er ens for alle. Det er personalets opgave at facilitere og give elever muligheder og forskellige metoder til at kunne kommunikere med omverdenen. Til dette har Skjernåskolen forskellige metoder og personalet omkring den enkelte elev tilbydes intern faglig sparring til denne opgave.