Indsatsområder

Skjernåskolens Pædagogiske Platform er målrettet personalet i Specialbørnehaven, skolen og STU-huset Tarm. Formålet er, at sikre en fælles forståelse og anvendelse af centrale begreber, metoder, tilgange og systemer, som vi bruger i praksis samt at understøtte en videreudvikling væk fra personalet som individuelt arbejdende og hen imod en tværfaglig og koordineret indsats. Dette kalder vi Professionelle Lærende Fællesskaber som skal danne grundlag for læring og udvikling i både de formelle pædagogisk organiserede fællesskaber samt i de uformelle faglige drøftelser i løbet af en arbejdsdag.

Den Pædagogiske Platform sikrer, at eleven på tværs af kontekster møder personaler der har samme viden og tilgang til eleven, og den Pædagogiske Platform bidrager til at skabe helhed og sammenhæng i barnets liv og læringsmiljøer. Fordi personalet er lærende og har kendskab til den Pædagogiske Platform, er det hensigten, at der også skabes en faglig tryghed hos personalet.

Den Pædagogiske Platforms grafiske del viser femten begreber fra vores fælles praksis. Til hvert begreb er der skrevet en kort tekst med en abstrakt formuleret beskrivelse samt tegnet en praksissitu-ation. Og til de fleste af teksterne er der ligeledes skrevet en konkret praksisfortælling. De tre tilgange – abstrakt beskrivelse, tegning og konkret praksisfortælling - er et forsøg på at skabe et tydeligt narrativ om “hvordan vi gør her hos os”.

Klik på billedet for en interaktiv præsentation af de enkelte områder i den pædagogiske platform.

Skjernåskolens pædagogiske platform i plakatformat