Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Specialbørnehaven

Skemaramme for børnehavedagen

Specialbørnehaven er et specialpædagogisk tilbud for børn i alderen 0-6 år med betydelig og varig nedsat funktionsevne og gennemgribende udviklingsforstyrrelser, som har behov for særlig hjælp og støtte. Børnene i Specialbørnehaven kan have multiple handicaps, syndromer, diagnoser inden for autismespektret, sociale- og emotionelle vanskeligheder, nonverbalt sprog samt et ikke-alderssvarende kognitivt niveau. I dagligdagen er der fokus på at skabe en genkendelig og forudsigelig hverdag i mindre grupper, hvor læringsmålene for børnene har fokus på kommunikation, opmærksomhed, socialt samspil og motorik. Børnene har forskellige behov i forhold til personlig hjælp og pleje.

Vi arbejder målrettet med dit/jeres barn

Der udarbejdes en udviklings- og læringsplan for det enkelte barn. Udviklings- og læringsplanen tager udgangspunkt i kompetencer (hvad barnet er god til) og potentialer (hvad barnet er på vej til). Udviklings- og læringsplanen udstikker retningslinjerne for det fremadrettede arbejde med barnet. Personalet skal varetage de opgaver/funktioner der evt. følger med børnene, som f.eks. stomi, at give mad i sonde, C-pap osv. 

Vi tilgodeser det enkelte barns behov gennem et forudsigeligt og genkendeligt miljø

Behandlingen og træningen planlægges altid ud fra barnets udviklingsmuligheder. Det strukturerede miljø for barnet indeholder: tryghed, forudsigelighed, genkendelighed, overskuelighed, tydelig kommunikation, individuelle hensyn og kompetente voksne. Det opnås ved at lave individuelle dagsprogrammer, ensartede retningslinjer, succesoplevelser gennem forskellige aktiviteter, kort og klar kommunikation, udvide barnets muligheder gennem anerkendelse, anvisninger, engagement og ved at personalet holder sig ajour med ny viden. 

Vi inddrager forældrene

Et godt samarbejde med forældrene, hvor vi er enige om opbygningen af barnets dagligdag, er en forudsætning for barnets trivsel, hvilket gøres ud fra daglig kontakt via kontaktbøger, telefon og besøg af forældre. 

Vores mål for børnene er

at tilgodese det enkelte barns behov
at skabe en struktureret hverdag med tryghed. 
at skabe rum for optimal udvikling ud fra barnets funktionsevne. 
at give barnet kommunikationsredskaber. 
at give barnet mulighed for socialt samvær og anderledes oplevelser. 
at skabe tryghed for forældrene, som er vores vigtigste samarbejdspartnere. 
at tilbyde forældrene råd og vejledning omkring barnet. 
at tage udgangspunkt i en overordnet pædagogik, som bygger på relationspædagogik forenet med sansemotorisk og motorisk leg/træning.