Skjernåskolen

Skjernåskolen formidler specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til elever med nedsat funktions- og kognitivt niveau, autisme, ADHD og/eller generelle indlæringsvanskeligheder.

Skjernåskolen består af specialbørnehaven som modtager børn fra 0 år indtil skolestart, og en undervisningsdel fra 0. klasse til/med 10. klasse. I tilknytning til undervisningsdelen er der oprettet en selvstændig skolefritidsordning for elever fra 0. klasse og 10. klasse, og i forbindelse hermed specialklub for overbygningens elever. Skolen har fællesledelse med Specialbørnehaven og den Særlige Tilrettelagte Ungdomsuddannelse/STU.
Undervisningen tager udgangspunkt i folkeskoleloven, samt reglerne for specialundervisning og vejledningen for den særlige tilrettelagte ungdomsuddannelse/STU.

Skjernåskolen følger som udgangspunkt folkeskolens normale fagrække, men efter en faglig vurdering og i samarbejde med forældrene kan eleven fritages for enkelte fag. Her vil der så blive sat anden undervisning i stedet. Undervisningen, og den pædagogiske indsats er individuel planlagt i samspil med forældrene/eleven, den tilknyttede psykolog og Skjernåskolens personale ud fra barnets/elevens funktionsniveau. Der afholdes årligt statusmøde med psykologen. Der sker i samspil med undervisningen personlig pleje, og træning af funktionsniveau.

I SFOén og klubben har vi fokus på etablering af pædagogiske forløb som understøtter barnet/elevens læring og udvikling, og samtidig at give barnet/eleven oplevelsen af ”fritid”.

Der er internt på Skjernåskolen et tæt tværligt samarbejde mellem lærere, pædagogisk personale, sundhedsfaglig personale, fysioterapeuter og talepædagog omkring børnenes læring og udvikling.

Aftale om besøg og visiteringen til Skjernåskolen sker via visitationsudvalget i Dagtilbud og Undervisningen.